Gezond
Vermageren

Buikspieroefeningen

Vrouwen zijn het meest ontevreden over hun buikje. Een mooie, slanke en strakke buik: die willen we allemaal. Waar flinke heupen en een duidelijk aanwezig achterste je vaak nog juist een mooi vrouwelijk figuur geven, doet een buikje daar alleen maar aan af. Dus ook al hoef je als vrouw tegenwoordig heus niet meer in een maatje 36 te passen: een strakke buik blijft ongetwijfeld het ideaal.

Maar, juist die strakke buik kan behoorlijk moeilijk zijn om voor elkaar te krijgen. En hoe kun je een strakke buik krijgen als je echt een hekel hebt aan crunches en andere standaard buikspieroefeningen? Of wanneer je ze eenvoudig niet kúnt doen omdat je last hebt van bijvoorbeeld je rug of schouders?

We geven je hier een aantal alternatieve oefeningen voor een mooie, strakke buik.

Oefening 1: de crunch

Stap1:
Ga plat op de grond liggen met uw knieën gebogen. Vouw uw handen achter uw hoofd, achter uw oren (sla uw handen dus NIET achter uw hoofd in elkaar).

Stap 2:
Gebruik uw buikspieren om uw hoofd en bovenlichaam op te tillen, terwijl u uw onderrug stevig tegen de grond drukt.

Stap 3:
Hou positie 2 gedurende 2 seconden vast, en kom dan langzaam weer terug in de beginpositie. U dient de beweging gecontroleerd uit te voeren.

In de zomer willen we allemaal wel een strakke buik. Mannen willen graag hun sixpack showen, en vrouwen willen er goed uitzien in hun bikini, met een strakke buik. Om dit te bereiken is het belangrijk om vroeg genoeg te beginnen met buikspieroefeningen die je op verschillende manieren kunt doen. Als je eenmaal je ideale buik hebt door middel van de buikspieroefeningen, is het simpeler om dit te behouden door regelmatig wat kleine oefeningetjes te doen, en gezond te eten. Bijhouden is namelijk beter dan weer helemaal over nieuw beginnen de volgende zomer.

Ga plat op je rug liggen en strek je benen in de lucht. Je armen liggen langs je lichaam op de grond. Je duwt je benen als het ware met veel kracht omhoog, alsof je met allebei de benen tegelijk ergens tegenaan schopt. Dit doe je een aantal keren achter elkaar. Doordat je in de lucht schopt, zet je spanning op je buik. Je kunt er ook voor kiezen om je handen onder je heupen te plaatsen zodat je al iets van de grond afkomt.

Ook kun je een soort van push-up doen om je buikspieren te trainen. Je steunt op je onderarmen en op je voeten. Het is dus geen gewone push up waarbij je op je handen leunt. Let er goed op dat je rug niet doorzakt, en dat je een rechte lijn maakt van je lichaam. Je spant je lichaam compleet aan, waarbij je de nadruk legt op de buispieren, en houdt dit voor een aantal seconden vast. Het beste is zo’n 20 seconden. Daarna kun je weer ontspannen, en doe je een paar van deze oefeningen met tussenstops.

Strakke buik tips

Met deze drie oefeningen ben je goed op weg om een strakke buik te kweken. Toch is het doen van buikspieroefeningen alleen niet voldoende voor het krijgen van een strakke buik. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld oersterke en welgevormde buikspieren maar als die verstopt zitten achter een laagje vet dan is er nog steeds geen sprake van een strakke buik.

Wil je echt een strakke buik of zelfs een afgetraind wasbordje? Dan zul je toch echt ook het juiste vetpercentage moeten hebben. Maar niet getreurd: Ook daarvoor geven we je op deze website een heleboel nuttige tips waarmee je in no-time de trotse bezitter bent van een mooie, strakke buik!

Partners