Gezond
Vermageren

De voordelen van sport

Wat belangrijk is om te weten over lichaamsbeweging is dat alleen regelmatige inspanning je basaal metabolisme zo hoog houdt dat het lichaamsvet blijft verbranden, tot zelfs uren na het sporten.

Veel diëten zorgen er vooral voor dat je lichaam in de hongerstand gaat en terwijl je lichaam denkt dat het aan het uithongeren is, wordt de stofwisseling vertraagd om energie te bewaren.

Dat is het voordeel van bewegen: het verhoogt de stofwisseling zodat de overtollige kilo’s eraf vliegen.

Lichaamsbeweging zet het lichaam ook aan om lichaamsvet in plaats van koolhydraten of spieren te verbranden. Onderzoek heeft uigewezen dat je bij het afvallen alleen 75 procent vet en 25 procent spieren verliest.

Als je daarnaast ook meer aan lichaamsbeweging doet, kan het spierverlies worden teruggebracht tot 5 procent. Door het nemen van voldoende lichaamsbeweging wordt er natuurlijk ook energie verbrand. Als je wekelijks oefeningen zou doen die 500 calorieën verbruiken zou je zelfs als je gewoon bleef eten binnen 2,5 tot 3 jaar 2 tot 2,5 kg zijn afgevallen. Hoe actiever je bent, hoe meer energie je mag gebruiken zonder aan te komen.

Verder veranderen lichamelijke oefeningen je lichaamsbouw doordat je spieren kweekt en vet verliest. Spieren hebben meer energie nodig om in stand te blijven dan vetreserves. Dus hoe meer spieren je hebt, hoe makkelijker het is om slank te blijven. Als je spierweefsel toeneemt, neemt ook de dagelijks te verbranden hoeveelheid energie toe, zelfs wanneer je je niet beweegt.

Naarmate je ouder wordt, wordt een deel van de spieren omgezet in vet. Dit is een natuurlijk onderdeel van het ouderdomsproces. Het is dus belangrijk om te blijven bewegen, om dat proces te voorkomen of te vertragen. Spieren wegen meer dan vet en nemen minder ruimte in.

Verder zorgt genoeg lichaamsbeweging ervoor dat het voedsel snel door het spijsvertingskanaal beweegt. Daardoor wordt voedsel dat anders gewicht aan je lichaam zou toevoegen niet geheel opgenomen in het lichaam.

Ook niet onbelangrijk is dat lichaamsbeweging ervoor zorgt dat je je energiek voelt en een goed gevoel krijgt over jezelf en je eetprogramma. Je zal beter slapen, beter met stress omgaan, en kalmer met meevallers en tegenvallers in het leven omgaan. Deze vitaliteit werkt alleen op de lange duur.

Welke soort lichaamsbeweging is het beste voor mensen die willen afvallen ? Je hoeft jezelf niet af te matten om je vetverbranding te optimaliseren. Het is zelfs zo dat als je teveel beweging neemt, je lichaam met het verbranden van vet zal gaan stoppen en voor energie op je koolhydraatreserves zal gaat teren.

Daarom is wandelen absoluut de beste vorm van beweging. Het hele idee is dat je de intensiteit van de beweging vermindert maar langer bezig bent met een matige inspanning.

Partners