Gezond
Vermageren

Stap voor stap naar een slanker lichaam

Hier volgen een aantal tips om een slanker lichaam te krijgen en te behouden.

1. Je moet het hebben van langzaam en geleidelijk. Zoals je weet zal je lichaam je dieet ervaren als een hongerkuur als te snel te veel gewicht kwijtraakt en zal het uit alle macht proberen iedere gram vet vast te houden. Als je echter zo’n 0,5 of 1 kg per week afvalt, weet je zeker dat het voorgoed is en dat je gezond blijft.

2. Ga niet te vaak op de weegschaal staan. 1 keer per week is ruim voldoende; minder is zelfs beter. Je gewicht schommelt dagelijks en dat kan je ontmoedigen. Vergelijk je gewicht daarom niet met dat van gisteren, maar met dat van vorige week of vorige maand.

3. Stap geleidelijk in een dieetprogramma, maar zorg ervoor dat je het wel lange tijd volhoudt. Je zal dan van het programma genieten en je zal trots op jezelf zijn vanwege je beslissing om aan een nieuwe, gezondere persoon te werken.

4. Probeer af te vallen voor jezelf, niet om je man of vrouw gelukkig te maken, om een nieuwe baan te krijgen, of om je oude klasgenoten te imponeren bij een reünie.

5. Afwisseling is belangrijk. Met vetverbrandende voedingsmiddelen kun je honderden heerlijke menucombinaties maken.

6. Als de steun van andere je helpt bij het afvallen, kan je je aansluiten bij een zelfhulpgroep of je eigen groep beginnen.

7. Wees aardig voor jezelf. Als je een keer chocoladecake hebt gegeten, betekent dat niet het einde van de wereld en ook niet het einde van je dieet. Begin gewoon de volgende dag met goede moed opnieuw.

8. Experimenteer om uit te vinden welk maaltijdritme bij je werkt. En als je je ritme hebt gevonden, neem dan een voedzaam ontbijt. Neem bij de andere maaltijden net genoeg om je honger te stillen en noteer wat je eet. Schrijf ook op wanneer je nog honger hebt. Als je bij het diner de grootste honger hebt, moet je wat extra’s eten bij de lunch en ’s middags een tussendoortje nemen. Je kan ook ontdekken dat je bij het wakker worden helemaal geen eetlust hebt, maar wel een ontzettende trek voor het naar bed gaan.

Partners