Gezond
Vermageren

Veelgemaakte fouten

Een dieet gaat niet altijd van een leien dakje, het is vaak met vallen en opstaan en kan erg frustrerend zijn. Daarom willen wij je alvast behoeden voor 5 veelgemaakte fouten wanneer je probeert te vermageren.

Onze top 5 bestaat uit de meest gemaakte fouten bij afvallen: dus doe er je voordeel mee en trap niet in deze bekende valkuilen!

1.Snel opgeven

Eerst en vooral mag je nooit te snel opgeven. Hoe goed je ook bezig bent, vroeg of laat komt er eens een terugval. Iedereen vindt het wel eens moeilijk om de verleiding van een lekker frietje te weerstaan. Mocht je je dan toch voor een keertje hebben laten gaan, geef dan niet op! Pak de draad weer op en ga verder met waar je goed mee bezig was. Houd altijd in je achterhoofd dat je het nodige geduld zult moeten uitoefenen. Je bent immers ook niet van de ene op de andere dag zoveel aangekomen, toch?

2.Onhaalbare doelen

Veel mensen mensen met een verkeerde ingesteldheid aan hun dieet: ze stellen zichzelf onhaalbare doelen, waardoor ze sneller geneigd zijn om op te geven. Het is niet slecht om verwachtingen te schetsen, maar maak ze realistisch! Net zoals niet iedereen goed is in wiskunde, is het niet iedereen gegeven om een sixpack te hebben. Stel jezelf daarom een realistisch doel, waardoor de teleurstelling uitblijft en de voldoening achteraf eens zo groot zal zijn wanneer je je doel bereikt!

3.Niet genoeg eten

Een andere veelgemaakte fout bij afvallen is onvoldoende eten. Dit klinkt misschien raar: het is toch logisch dat je minder eet om gewicht te verliezen? Toch klopt dit niet: om af te vallen moet je altijd genoeg blijven eten. Je voorkomt dan dat je lichaam in de spaarstand gaat, waardoor het juist minder calorieën verbrandt dan normaal. Je metabolisme (stofwisseling) gaat trager, waardoor na een paar weken lijnen, al je verloren kilo’s er weer snel aankomen.

4.Geen beweging

Afvallen zonder extra te bewegen kan, maar het is een stuk moeilijker. Door genoeg te eten én voldoende te bewegen, laat je je lichaam harder werken. Je stofwisseling versnelt, waardoor je je calorieën sneller verbrandt. Het gevolg? Je verliest sneller gewicht! Daarnaast zie je er beter uit en voel je je een stuk gezonder en gelukkiger. Alle reden dus, om genoeg aan beweging te doen!

5.Niet luisteren naar je lichaam

De laatste veelgemaakte fout bij afvallen is zeker niet de minst belangrijke: sommige mensen luisteren tijdens hun afvalpoging niet naar hun lichaam en dat kan gevaarlijk zijn. Heb je honger? Eet dan iets gezonds. Voel je je flauw of ben je licht in je hoofd? Honger jezelf dan niet uit, maar geef je lichaam waar het om vraagt. Te snel te veel willen afvallen, brengt je lichaam ernstige schade toe en zorgt er daarnaast voor dat je je mentaal slecht, depressies en ongelukkig voelt.

Partners